Philip Roth. Deception. Brilliance Audio, 2009 (1990).

Als Philip Roth ooit een boek heeft geschreven dat een luisterboek moest worden, dan was het Deception: het boek bestaat geheel en al uit dialogen van een Amerikaanse schrijver (Philip) die in Londen woont. Meestal spreekt hij met zijn minnares tijdens hun geheime afspraakjes, maar er zijn ook wat gesprekken met andere minnaressen, met zijn vrouw en met een jaloerse man die hem ervan verdenkt iets met zijn vrouw te hebben.

Die dialogen worden hier prachtig uitgesproken door twee acteurs, een man en een vrouw. Het boek is niet erg dik, het is een van de kortere werken, uit een periode vlak voordat Roth zich met enkele grote en beroemde boeken definitief als een heel belangrijke schrijver zou leren kennen. Deception stamt uit een periode waarvan ik dacht dat ik niet zoveel hield.

Ik had het mis: wat een mooie, melancholische studie van het menselijk bedrog en uiteindelijk toch ook van de liefde is dit boek.

In recensies op het internet wordt wel gezegd dat een sterk punt van het boek is dat je soms niet meer weet of nu de man of de vrouw aan het woord is. Wanneer dat een kracht is van de geschreven tekst, gaat het verloren in deze audio-versie. Daar staat tegenover dat in deze audioversie de Amerikaanse actrice erg nadrukkelijk de Britse, Tsjechische en Poolse accenten van de verschillende minnaressen imiteert. In het begin was dat irritant, maar gaandeweg ontdek je dat je zo niet vergeet dat het misschien wel één vrouw is die met één man praat en met hem speelt – er wordt een nieuw niveau van menselijk bedrog gesuggereerd.

Wij mensen kunnen niet veel meer doen dan elkaar bedriegen – om iets te doen te hebben, om te spelen en om de gevolgen van dat spel niet al te hard te laten zijn.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Paul Celan. Verzamelde gedichten. Amsterdam: Meulenhoff, 2003.

Walt Whitman. Leaves of Grass. Grasbladen. Amsterdam: Em. Querido, 2005 (1855).

Raoul de Jong. Jaguarman. Mijn vader, zijn vader en andere Surinaamse helden. Amsterdam: De Bezige Bij, 2020.